Jobbet som testpilot er ikke for tøsedrenge

Af Lene Lund - 21/11/2019 16.33
Som testpilot går man ud over grænsen - og nogle gange også over. Casper Børge Nielsen  har som en af de få i Danmark gennemført en uddannelse som Experimental Test Pilot. Og han har som den eneste ikke-amerikanske testpilot deltaget i udvikling og tests af F-35 Joint Fighter-flyet, som skal afløse de danske F-16-jagere om få år. Det har han skrevet en bog om.
Stoisk ro, en naturlig beskedenhed og stærke familiebånd, er nogle af de egenskaber, man kan hæfte på testpilot Casper Børge Nielsen.
Men der skal meget mere til for at opnå det, som den esbjergensiske pilot har formået og som altid har været en drøm for ham. Nemlig at blive pilot. Og senere testpilot.
Allerede som helt lille dreng byggede han fly og næsten al leg drejede sig om flyvning og rumfart.
Jeg byggede modelfly og mit værelse var fyldt med dem,  og jeg havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig, at amerikanske børn årtier senere skulle kunne købe et samlesæt af mit fly med mit navn på, siger Casper.
- Da jeg som 13-årig fik en flyvetur i et fly, som fløj rundflyvning på Fanø, fik jeg lov til at sidde foran og styre, og jeg fik ros for mine evner som pilot. Det fik mig overbevist mig om, at jeg ville være pilot. Da jeg gik i ottende klasse kom jeg i praktik i Esbjerg Lufthavn. Her fik jeg lov til at komme med ud til en boreplatform i en helikopter. Det var en stor oplevelse. Da jeg gik i gymnasiet, arbejdede jeg i mine forældres firma og mange af de penge, jeg tjente her, sparede jeg op, så jeg som 17-årig kunne gå i gang med at tage flycertifikat, som overskyggede alt, også min studentereksamen og det at tage kørekort.
- Da jeg satte mig op i flyet for afslutningsvis at flyve helt alene for første gang, fik jeg efterfølgende en “solobuket”, som er en tradition og en buket plukket af blomster, der gror i græsset ved landingsbanen. Den har jeg stadig.
Efter  studentereksamen aftjente Casper sin værnepligt og da han var færdig, sendte han en ansøgning som pilot i forsvaret.
 - Da jeg skulle til optagelsesprøve, var jeg ikke speciel optimistisk. Vi var 25, og vi skulle igennem alle mulige tests og hver gang var jeg sikker på, at jeg ikke havde gjort det godt. Ikke desto mindre var de 25 efterhånden blevet til to - og jeg var den ene, fortæller Casper Børge Nielsen, der desværre måtte se den anden blive sorteret fra, da det viste sig, at han var farveblind.

- Jeg begyndte derefter som flyveelev på Flyvevåbnets Flyveskole på Flyveskolen Avnø. Også her var der et hav af stopprøver, og når man startede på en uge, vidste man reelt ikke, om man den efterfølgende onsdag blev sendt hjem.  Her var der ikke plads til det mindste fejltrin.  Også her var opholdet behæftet med masser af prøver og hver uge var en kamp for at blive.Men alt gik godt og den unge esbjergenser var klar til at tage fat på uddannelsen som jagerpilot i USA.  Og under opholdet her gik det for alvor op for den unge Casper Nielsen, at det at være pilot kan koste livet.

-  En god ven, som jeg lige havde holdt ferie med, omkom sammen med sin instruktør, da deres fly styrtede ned midt på flyvebasen, fortæller han.

Efter uddannelsen som jagerpilot vendte Casper tilbage til Danmark, og i 2008 blev han bedt om at tage til USA for at blive testpilot.  Men inden da havde han læst avanceret matematik på højt universitetsniveau. Som testpilot skal du beherske en lang række teknologier.  For en testpilot skal ikke blot afprøve, men også være med til at udvikle nye fly.

- Det var en spændende udfordring og hele familien glædede til alt det nye i USA. Vi boede meget centralt for gode oplevelser. Der var tre kvarter i bil til Beverly Hills, en time til stranden og under en time, hvis vi ville stå på ski. Det var helt ideelt, fortæller Carsten, der også er en haj efter oplevelser på andre fronter.

- Hele familien dykkede også en del, blandt andet med nysgerrige søløver. Det var noget specielt. Vi savner alle af og tid tiden i USA, men vi har stadig gode venner, som vi besøger, ligesom min søster Line, der bor i New York. Og der er også fordele ved at komme hjem til familien og den gamle vennekreds igen.

- Det var aftalt, at jeg skulle være på Edwards Air Force Base i fire år. Det blev til ni år i alt. Og efterhånden som drengene skulle begynde på gymnasiet, tog de hjem fra USA. Vores datter, som var fire år, da vi tog af sted, skulle efter ni år i USA for første gang begynde i en dansk skole. Nu går hun i gymnasiet.

Uddannelsen som testpilot koster omkring 20 millioner kroner og det er en benhård uddannelse med lange arbejdsdage og næsten umenneskelige krav, hvor der både skal studeres og testflyves med alle former for fly.

- Jeg kan flyve alle former for fly. Det skal vi som testpiloter kunne. Lige fra store passagerfly, over helikoptere til svævefly. I alt har jeg 4000 flyvetimer bag mig i 65 forskellige fly bag mig, fortæller Casper Børge Nielsen, der har været ude i helt ekstreme situationer i sit job, og han også har mistet gode venner. Det er desværre en del af jobbet, at man kan risikere at miste livet. Vi kommer i masser af livstruende situationer.

- Da vi var færdige med uddannelsen, skulle vi ved en stor traditionsrig graduationsaften have overrakt vores endelige uddannelsesbevis. Jeg fik på lige fod som de andre overrakt mit certifikat, et stofmærke til flyverdragten med skolens logo og et slips med skolens logo. Det var stort. Nu var jeg testpilot!

- Derefter blev det annonceret, at der stadig manglede at blive overrakt en del udmærkelser til dem, der havde klaret sig bedst.  Pludselig blev mit navn råbt op, og jeg modtog et hædersbevis med teksten “Distinguished Graduate and Top of Class”. Jeg var ikke mindre stolt, da jeg gik tilbage til bordet, hvor min familie sad.

-- Nu skulle det så offentliggøres, hvem der havde klaret sig bedst på testpilotdelen. Igen blev mit navn læst op - og jeg måtte igen på scenen. Da var jeg næsten forlegen og synes, det var lidt for meget. Men da jeg havde sat mig ned for tredje gang, blev jeg kaldt på scenen endnu en gang. Nu fik jeg overrakt “The John Bishop Outstanding Test Pilot Award”, en halv meter høj statue formet som en ørn. Jeg var rørt til tårer - og alt det hårde arbejde var pludselig glemt, fortæller han.

Alt dette og meget mere kan man læse om i bogen Test Pilot - et liv på grænsen, som udkommer den 28. november.

- Journalist Espen Uldal ville gerne lave en artikel om mig i Euroman, men efterhånden som jeg fortalte om mit liv, mente han at det i stedet var en bog, han skulle skrive om mig. Jeg kunne ikke rigtig se, at jeg skulle være så interessant, men efter flere forsøg  overbeviste han mig. Men i dag kan jeg godt se, at jeg er blevet “fartblind” af de mange oplevelser, jeg har haft både som jagerpilot og som testpilot. Jeg har i arbejdet med bogen fået genopfrisket mange af mine fantastiske oplevelser og jeg er glad for, at jeg gjorde det. Det har været en sjov proces.

Fredag den 29. november kan man møde Casper Børge Nielsen hos Varmings Boghandel på Jørgen Pedersensvej i Esbjerg. Her vil han præsentere og signere den nye bog, som udgives på Forlaget People’s Press.

Fakta:

Casper Børge Nielsen er 51 år. Født i Esbjerg, hvor han stadig bor.  Gift med Janet med hvem han har tre sønner og en datter.
Han er major og testpilot i Flyvevåbnet, hvor han blev optaget i 1988 efter at have aftjent sin værnepligt.
Har fløjet i omkring 4000 timer i 65 forskellige fly. Hans militærnavn er PEL.
Han er uddannet testpilot fra National Test Pilot School i USA, hvorfra han bestod som nummer et på holdet.
Han var som testpilot fra 2008 til 2017 med i udviklingen af F-35.
I dag arbejder han i forsvarsstaben i Fighter Wing Skrydstrup. Hans
Medlem af The Society of Experimental Test Pilots, hvor han siden 2008 har været præsident for den danske forening.
Han har fået tildelt Ellehammer-prisen og John Bishop Outstanding Test Pilot Award.

Billederne viser Casper fra dengang han som helt lille havde fly som sin store interesse - og frem til i dag med de oplevelser, jobbet som jagerpilot, har givet ham.

Hvis du har lyst til at se mere til Casper Børge Nielsens grænseoverskridende arbejde kan du gå på Youtube og møde ham under titlen PEL F-35.

Indstil præferencer
Essentielle cookies
Session cookies,
Ydelses cookies
Google Analytics,
Funktionelle cookies
Målretnings cookies
Ved at benytte dette website accepterer du brug af cookies. Sæt preferencer eller luk beskeden